Vandaag voor t eerst in t ziekenhuisje... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederique - WaarBenJij.nu Vandaag voor t eerst in t ziekenhuisje... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederique - WaarBenJij.nu

Vandaag voor t eerst in t ziekenhuisje...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frederique

10 Maart 2006 | Nederland, Amsterdam

Hoi hoi,....

alweer even geleden voormn gevoel en de dagen vliegen op een of andere manier voorbij...heb de eerste week echt t gevoel gehad dat ik geleefd werd... kom nu een beetje bij en heb mn draai al aardig gevonden..
ben dus dinsdag naar t ziekenhuis geweest en heb daar echt wel n tijdje moeten wachten voor dat alles een keer in gang gezet werd.. werd van de een naar de ander gestuurd maar dacht kben ernu.. dan maar alles in een keer regelen..
mocht dus zelf mn'rooster' in elkaar zetten alles gaat echt heel erg makkelijk en ze willen t me zoveel mogelijk naar mn zin maken
ik ga dus de eerste 2 weken meekijken..laat ik t zo maar noemen want heb nog geen idee wat ik kan betekenen hier..op de kinderafdeling dus daarna een weekje op female blablabla ward.. mensen met zeg maar interne ziektes... malaria.. longontsteking hartproblemen al dat soort dingen ..dan een week op aseptic...dus zeg maar na de operatiekamer.. ik dacht ik ken mezelf goed genoeg en als ik stinkende vieze wonden moet zien enzo dan gaat frederiekje tegn de grond.. haha en de operatiekamer sla ik ook maar over.. ik legde dat uit aan die man... zo van ik weet niet of ik daar tegen kan hoor.. zegt ie... u cant go there anymore no good no good.. met ghanees engels accent erg grappig en hij lachen!!!
dus en dan een weekje naar labour.. zeg maar de verlosafdeling dan een weekje kraamafdeling en dan nog weer een weekje kinder om t af te sluiten.. t wordt dus langer dan 4 weken ...maar t leek me echt zo leuk en interessant.. en kheb geteld en dan zit er nog steeds zoveel tijd tussen voordat ik thuis weer in t ziekenhuis ga werken ..t kan allemaal dus ( dit ivm mrsa kweken voor de nurses onder ons die dit lezen t komt goed!!!!!!
gister en vandaag voor t eerst in t ziekenhuis meegekeken.....pffffffff
kmoet erg slikken hoor, vind t soms hartverscheurend wat ik zie en ze hebben werkelijk bijna niets....
heb dus alleen maar meegekeken en dan duurt de ochtend best lang.. toen ik vanmorgen kwam om acht uur was de "dagdienst" er nog niet iedereen komt gewoon later... geen probleem...
toen een rondje langs de kindjes gedaan als overdracht... daarna weer wachten.. totdat de kinderarts er is... is een cubaanse doktere.. dokter George!spreekt dus engels en dan op spaans tempo.. maar ik kan m volgens mij beter volgen danal die ghanezen...t spaanse accent vinden ze erg moeilijk...
met de kinderarts langs de kindjes gegaan... nou dat duurt echt een eeuwigheid.. veel moeders spreken geen engels alleen dabangli dus dan moet er weer vertaald worden..
standaard vraag is ... no fever no vomiting ..sucking good... haha.. aan iedereen dezelfde vraag.. de helft van die kindjes hangt de halve dag aan de borst.. gelukkig maar dat dat er nog is...
maar de manier hoe er met de kindjes omgegaan wordt t zijn meer nummers dan patientjes... de kinderarts probeert nog wel es een grapje te maken maar die kinjes alleen maar huilen... vreemde blanke man....
echt ik kan uren vertellen over hoe het hier er aan toegaat maar ik weet niet of dat nou wel interessant is voor jullie...
tis echt zo anders 180 graden de andere kant..op...
vanmorgen bv was er een kindje met vocht bij de longetjes of pus ofzoiets ...gingen ze dat puncteren... armpjes werden in de lucht gehouden en bam zo die naald erin ...ging me door merg en been.. maar ja er is niets anders er is geen geld voor verdoving etc.... erg hard.. en zo nog veel meer dingen..
gister kwam er een kindje was echt zo uitgedroogd de huid hing echt om de billetjes en ze had een schimmelinfectie in de mond.... de staffnurse vertelde dat dat toch wel vaak een teken is dat het kind misschien hiv heeft ..morgen gingen ze dan overleggen met de moeder over een hiv test.. maar als ze dat niet wilde ...f( veel mensen willen t echt niet weten F) dan werd t buiten hun om toch gedaan... voor de eigen veiligheid zeg maar van de verpleegkundigen om nog voorzichtiger te zijn....
oh ...tis echt te veel om op te noemen... v
heb dus nog niets echt gedaaan! maar volgende week zijn de studenten weer naar school hoop dt ik dan iets meer kan betekenen...
tis trouwens nog wel wat rustig in t rainy season wordt t bere druk dan liggen de kamertjes propvol... veel malaria dan...

verder gaat alles echt prima... ik geniet erg van t leven hier ...ondanks dat t primitief is... t eten is best goed alhoewel ik merk dat ik toch meer moet eten anders val ik nog wel een keer van mn fiets af...

volgende week probeer ik de fotos te plaatsen ben pas fotos gaan maken .. durfde nog niet zo goed hahaa......en heb nu net een internetcafe gevonden waar t kan... dus kdoe mn best.......
en dan een wat betere mail ...kheb t gevoel dat dit zon onsamenhangend verhaal is....
okay tot snel...
morgen vrij.. lekker naar t zwembad..
oh en we komen op de ghanese tv.. had ik al verteld er was een tvshow in accra over de worldcup voetbal en wij waren gasten en dat komt morgen hier op tv ...grapppig!!!!
nou daaaaaaaaaaaag
tot volgende week.
liefs frederique

  • 10 Maart 2006 - 15:01

    Jos:

    ff kijken

  • 10 Maart 2006 - 17:41

    Kevin En Mariëlle:

    Leuk zeg dat je het zo naar je zin hebt en eenbeetje je draai hebt gevonden. Inmiddels al weer een beetje opgeknapt wat je gezondheid betreft? Ik ben inmiddels snipen snipverkouden en hoest de longen uit mijn lijf, dus een beetje zon is hier ook wel op zijn plaats. Liefs Kevin en Mariëlle

  • 10 Maart 2006 - 19:13

    Dorien:

    Wat een belevenissen allemaal. geef alle kindjes maar een dikke kus van mij :)
    Hier in zwartsluis gaat alles oke, er word flink gesloopt in mn huis,en de mannen hebben op dit moment bouwkundig overleg, ome lammert, nico en papa zitten dus met een bak koffie en een speculaasje te ouwehoeren!
    liefs je zusje

  • 10 Maart 2006 - 19:43

    Wike:

    hoi hoi!!!
    Oh wat leuk dat ik je ff sprak via de chat. Maar toen was je natuurlijk heel druk je verslag aan het typen. Oh het leest allemaal zo geweldig, ben toch wel een klein beetje jarloers :$, of toch niet.... hihi. Ik vind het zo geweldig voor je, maar het zal wel lastig zijn daar. Je zult heel wat andere ziektebeelden tegenkomen.
    Nou ben benieuwd naar de nieuwe verhalen!!!

    Groetjes!!

  • 11 Maart 2006 - 12:45

    Rieneke:

    Wat een ellende in zo'n ziekenhuis; zonder verdoving... Die pap die je hebt gegeten schijnt nog één van de betere maaltijden te zijn die ze daar hebben zegt Alvin. Eten dus. Het is hier af en toe ook zo dat je het eten vergeet door de hitte. Is niet goed kan ik je zeggen, word je zo wazig van. Fijn dat je je draai al wat gevonden hebt!
    Liefs,

  • 11 Maart 2006 - 13:30

    Bontje:

    Ha die Frederique, wat is dit toch ontzettend leuk om al jou verhalen te lezen. Zo is het net of ben je toch niet zo heel ver weg. Onvoorstelbaar zo'n compleet andere wereld daar. Ik verheug me nu al weer op je volgende verhaal en al helemaal op de foto's. Tot de volgende keer!

  • 12 Maart 2006 - 12:09

    O.Piet-t.Henny.:

    Verwarrende verhalen? Fijn juist om te lezen hoe je je daar op je plek voelt, ondanks alle ellende. Je kunt straks wel een boek samenstellen van al je mailverhalen.groeten.

  • 12 Maart 2006 - 15:12

    Mieke:

    Fijn dat je een beetje je draai hebt gevonden..Zal allemaal best heftig zijn daar. We hopen dat je je daar nog veel kan betekenen voor de kindjes en andere mensen. Is het gelukt met de fiets? Moet je erg ver fietsen naar je werk etc? Hier gaat alles goed, lekker zn gangetje. Leuk om regelmatig wat van je te lezen, we mailen weer..Dikke kus van Vera en Julia, liefs Raymond en Mieke

  • 13 Maart 2006 - 11:14

    Petra B:

    Weer erg leuk om je verhalen te lezen, fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik kan het me wel moeilijk voorstellen, jij daar midden in Afrika. Ongelofelijk! Het klinkt wel erg goed!

  • 15 Maart 2006 - 16:03

    Geen Fam.geen Kennis Maar Toch:

    Frederique,ik weet wat je voelt-proeft en meemaakt.
    Een heel byzondere ervaring.Een geweldig land
    met alleen maar blijde mensen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Frederique

4 maandjes vrijwilligerswerk in africa, GHANA!!!!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 25781

Voorgaande reizen:

01 Maart 2006 - 01 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: