paar daagjes de hort op geweest!! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederique - WaarBenJij.nu paar daagjes de hort op geweest!! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederique - WaarBenJij.nu

paar daagjes de hort op geweest!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frederique

19 Maart 2006 | Nederland, Amsterdam

Dag allemaaallll!

khad beloofd om de volgende dag al te mailen maar ik had te veel hooi op mn vork genomen den dat ik 1000 dingen in een dag kan doen maar in afrika kan dat niet, haha ik moest nog wassen en laat ik nou geen wasmachine hebben( jammer) maar goed mn eigen handjes komen goed van pas hoor... ik kweek al aardige spierballen ....
er moet alleen wel water zijn natuurlijk meestal is er een keer in de week een uurtje vsn de dag water in de leiding endan wordt er als een gek de watertank cq ton bijgevuld en gewassen en das meestal op zondag ..beetje goddeloos maar ja tis voor een goed doel zeg maar!
je kan je dus voorstellen dat als ik de was met een emmer doe ik een F'douche neem' met een kwart emmertje , kheb zelf inmiddels een heuse plastic beker aangeschaft want t emmertje dat in de badkamer stond was een beetje ranzig ..t leek wel of er een roggel in zat yakyak .....dus nu heb ik mn privekopje.... en k ben best schoon hoor...alhoewel ik dat pas de laatste week zo ervaar.....
de eerste week voelde iedereen zich echt smerig van al de uitlaatgassen zand stof etc...
je begrijpt t dus al tamale is erg smerig
enorm druk en er hangt meestal dagelijks een dikke laag smog over de stad,,( heb ik zo mn best gedaan om nooit te roken .... ik denk dat in deze 4 maanden mn longen een leuk zwart laagje gekrgen hebben haha

oke ik zal ff vertellen over mn belevenissen in t ziekenhuisje
vorige week 3 dagen gewerkt of ookwel meegekeken ...kga smorgens rond een uur of half zeven op, en das ook zon heerlijk moment van de dag .. t leven is hier dan al in volle gang hoor... ik ontbijt op mn kamer en zit dan heerlijk uit mn raam te staren echt prachtige tafereeltjes spelen zich af... ik wou dat jullie ff mee konden kijken ... kindjes die afgesopt worden in een bakje water ... geiten die langs mijn raam lopen en oh t was zielig er liep al weleen halfuur een geit te mekkeren heel zielig en liep te zoeken heen en weer en toen kwam er van de andere kant opeens zon babygeitje piepend aanrennen en moedertje geit hoorde dat en ze renden opeens naar elkaar toe ...herenigd.. oh zo schattig. t klinkt echt heel suf maar tis allemaal erg aandoenlijk....en kindjes die door mn raam blijven roepen hello hello
farida... want frederique is veel te moeilijk ren bovendien echt!!! een jongensnaam haha
soms komen ze dan ook even binnen kijken bij me echt schattig,..
nou en dan om half acht vertrek ik richting t ziekenhuis... nou dat is weleen flinke fiets tocht en dat voor frederiekje die erg gehecht is aan haar peugeotje!
maar er is zoveel te zien kvind t heerlijk.. .kmoet uitkijken dat er niemand tegen me aanfietst of dat ik tegen een overstekende koe of geit aanfiets....en de autos sjezen echt keihard langs je heen en ieder een toetert hoe dat ook... volgens mij krijgen ze daar bonuspunten voor ofzo.... .niet normaal
maar kvind t niet eng om erdoorheen te fietsen hoor van anderen dat ze t nogal eens eng vinden of dat iemand zomaar zn autodeur opengooit en danfiets je jaar dus tegenaan auw auw.....
tis heuvel op door town en dan heuvelaf..keihard zalig om half acht sochtends .... maar afschuwelijk dus om 1 uur smidddags... zo heet t was 45 graden afgelopen week .....
dus met eenhalf uurtje ben ik ..of we gaan ook wel es samen fietsen met andere vrijwilligers die in t ziekenhuis werken, in t ziekenhuis....
maar dan is t op de afd nog welff wachten hoor had ik al gezegd geloof ik ...in ghana kom je gewoon wanneer je zin hebt...
nou enik heb dus weer veel indrukwekkende dingengezien.. tis niet dat alles slecht afloopt hoor in t ziekenhuis er gaan ook kindjes opknappen en gewoon weer naar huis
maar t probleem hier is dat heelveel mensenveel te lang wachten met naar t zieken huis gaan... vaak wordt er eerst thuis met traditionele medicijnen geprobeerd kindjess beter te maken... bv bij malaria of bij convulsies ...dan maken ze wat sneetjes in de armpjes op op de buik en stroooien daar dan zgn black medicine in.. ..en dat doet dus enorm pijn en helpt vaak niet...en bij convusies maken ze sneetjes omdat ze denken d at t kwade bloed ofzo eruit moet...de vpk met wie ik meeliep zei dat ze vaak tegen ouders zegt als ze zo binnenkomen dat als de ouders dat nog een keer weer doen ze ze laat arresteren door de politie!!! zo boos kan ze er om worden...
maar ja tis ook de cultuur he....tja
oh en er kwam tijdens visite lopen een vpk van de kraam afd met een pasgeborenbaby op haar arm naar ons toe en stond eerst rustig een half uur te kletsen en toen ging dr george naar dat kind kijken bleek t de avond ervoor algeboren en vanaf toen en wat trekkingen gehad te hebben!! nu lag ze te smakken en te trillen en met haar oogjes te drraaien... zo zielig.. george zei ook tegen de vpk waarom benje niet eerder gekomen? en waar zijn de papieren... zegt ze ...weet ik niet ik ben er net ( overdracht!!!? ) zowieso ...je merkt heel goed welke vpk erg gedreven is of dat ze gewoon werken zonder enig gevoel voor t vak... en er gaan zoveel dingen,mis.... medicatie niet gegeven.... verkeerde tijdstippen endie kinderartsenblijven erop hameren ....ik snapt t soms echt niet!!!!
t kindje waar ik laatst over vertelde dat eventueel hiv zou hebben... ze is in t weekend overleden...erg zielig ze leek wel op te knappen....er overlijden hier bijna dagelijks kindjes... erg hard... voor ons zo moeilijk te bevatten omdat t soms heel eenvoudig op te lossen dingen zijn maar de mensenkomen te laat...
woensdag overleed er eenkindje waar ik en linda bijstonden... in een behandelkamertje waar ook nog een andere moeder zat met een kindje...
t kindje was enorm uitgedroogd ...was geen infuus in te krijgen.... de vpk deed nog hartmassage en gaf nog wat zuurstof ... wat trouwens een eeuw duurde ...ze zei tegendie leerlingenhaal de zuurstof tank ..duurde echt zo lang... ik sta soms echt in mn handen te knijpen...
t frustrerende is gewoon dat er verder ook haast geen middelen zijn om zon kindje te redden...
erg aangrijpend... de doek waarin tkindje kwa m werd er gewoon omheen gedaan en t kindje werd daar gewoon nog een pooos op de tafel gelegd.... eniedereenliep er bij weg.....onvoorstelbaar...

voor veel mensenis t ook veel te kostbaar om ook maar een dag te lang in t ziekenhuis te blijven.. willen t liefst gelijk weg als t kind eenkeer geen koorts heeft bv....
de mensen betalenook per dg...de dokter spreekt de medicijnen af en danmoetenze dat gelijk halen en betalen of voor fotos of bloedtest of zoiets... oh en urine opvangen doen ze op een watje ...wat ze danuitknijpen in eenpotje!!
tis echt erg indrukwekkend maar ook erg leerzaam.... ende kindjes zijn ook erg lief...
de ouders doenverder zelf de kindjes mee nemen naar buiten endan daar wassen met eenemmertje of bakje... en er wordt nog wel eten door t ziekenhuis verzorgd geloof ik.j
mn buurvrouwtje werkt nl in de keuken van t ziekenhuis....
met de ouderskan je haast niet praten...das wel jammer er zijn maar weinig die engels spreken.... maar ze herkennen je wel en dan knikken ze vriendelijk das... .wel erg leuk ze vinden t wel leuk dat we er zijn...
even genoeg over t ziekenhuis .....ik kan thuis nog wel uren vertellen.....

afgelopen do zijn we naar mole geweest... national park.. met veeeeel olifanten...supergaaaaf..
we (isabel en ik) moestn al vroeg uit de veren om kaartjes ( let wel ..houten blokje is een buskaartje hahahaha!!) te halen voo de bus en toen smiddags vertrokken... om zondag weer terug te komnen......!!!
ga ik morgen meer over vertellen...
time is up!!
tot snel ... lief dat jullie berihtjes blijvn plaatsen....
t gaat supergoed nu...F(afkloppen)
niet meer verkouden of hoesten ....en malaria pillen vallen goed en k eet ook nog goeds..
kben helemaal happy!!!
liefs frederiue

  • 19 Maart 2006 - 15:28

    Monique:

    he fre, wat een verhalen zeg over het ziekenhuis! erg aangrijpend, hier kun je je wel een beetje een beeld vormen van hoe het er in africa aan toe gaat, maar dat het zo schrijnend was.... wel erg leuk om je te blijven volgen.
    succes!

  • 19 Maart 2006 - 15:55

    Dorien:

    Fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt! Ondertussen ook al weer vlees gehad wat op een huisdier lijkt? Of houd je het nu maar bij rijst en groente?
    liefs van je zusje

  • 19 Maart 2006 - 16:41

    Kevin En Mariëlle:

    Hoihoi,
    Nou dat zijn idd behoorlijk schokkende verhalen, wat hebben wij het hier in Nederland dan toch nog maar goed zeg! En? Ook nog een olifant geknuffeld? En niet te veel verslaafd raken aan het fietsen hè, straks wil je je peugeootje niet eens meer!
    Nou succes en liefs van ons.

  • 19 Maart 2006 - 16:58

    Dorien:

    Ze hebben toch ook peugeot fietsen.... :D

  • 19 Maart 2006 - 17:11

    Vader En Moeder:

    Leuke berichten van je ontvangen.We hopen dat de hogetemperaturen je niet laten smelten.Je hebtdus nog wel kontakt met Isabel.Waar blijven de foto"s?Heb je wel kleren goeg meegenomen?Staan ook nog gonoeg slippers in de kast.Ha Ha.Of kosten ze daar geen drol,zoals je altijd zegt.Heb je al pennen uitgedeeld? Groeten en dikke kus van ons.

  • 19 Maart 2006 - 18:58

    Bontje:

    Hai Frederique, indrukwekkend hoor om je ziekenhuis verhalen te horen, lijkt me vreselijk frustrerend voor jou om dat allemaal te zien terwijl je weet dat het hier bij ons allemaal zo veel beter gaat. Wat zul je alles straks weer enorm waarderen als je weer terug bent.
    Je gaat je toch niet al te veel hechten aan al die lieve kindjes en geitjes daar???
    Tot de volgende keer!

  • 19 Maart 2006 - 19:40

    Wike:

    Echt supergaaf om jouw verhalen te lezen, ik ben zo blij datje helemaal happy bent.

    Succes meis!!!

  • 20 Maart 2006 - 11:01

    Petra B:

    he lieve Fre,
    Wauw dit is echt een indrukwekkend verhaal! Nog vind ik het onvoorstelbaar hoe je daar nu leeft.
    Heel veel liefs en succes!

  • 20 Maart 2006 - 11:07

    Jocelyne:

    He Fred! Wat gaaf om al je verhalen te lezen! Ik heb me nog maar net aangemeld en moest dus even bijlezen. Heerlijk om je belevenissen te kunnen volgen. Ik weet niet of ik daar tegen zou kunnen dat die kids niet de zorg kunnen krijgen die moet! Die warmte lijkt me wel fijn, het is hier al veel te lang koud. Nou ik ben beniuwd naar je verdere verhalen, groetjes van Joos

  • 20 Maart 2006 - 11:16

    André En Sandra:

    Hoi Fré, Jemig zeg wat een andere wereld daar zeg. Lijkt ons erg moeilijk om te zien dat er zo weinig middelen zijn om de mensen beter te maken. Het maakt je denken we wel bewust van wat we hier in NL allemaal hebben. Gaaf zeg die olifanten, lijkt ons superindrukwekkend!
    Nou veel plezier en veel liefs!

  • 20 Maart 2006 - 11:47

    G.:

    Er zit een mailtje in je mailbox.

  • 20 Maart 2006 - 13:28

    Mieke:

    Hallo Fre, ik kan wel vragen hoes't nou? Maar uit je verhalen weet ik genoeg. Wel heftig allemaal zeg..Het is wel fijn dat je samen met anderen bent, maar je doet erg veel indrukken op. Dat bezoek in het park en die olifanten was vast ook erg leuk, ben benieuwd naar je foto's en alle ander verhalen! Veel succes maar weer en tot de volgende mail!Dikke kus van Vera en Julia en ons

  • 21 Maart 2006 - 09:31

    Esther:

    Lieve ursela, fijn om te lezen dat je happy bent!wat n verhalen, wou dat ik ff een kijkje kon nemen!!groetjes clivia

  • 21 Maart 2006 - 09:58

    Ina Sybrandy:

    Hai Frederique,wat geweldig leuk om jou belevenissen zo te kunnen volgen. Op de afd. worden jou verhalen in een map gedaan zodat iedereen hiervan kan genieten.Fijn dat ij je er zo goed voelt en zo geniet. Ben ook erg benieuwd naar de foto's. Pas goed op jezelf!

  • 29 Maart 2006 - 19:13

    Lammy:

    Hoi frederique,
    effe een krabbel van mij Geniet enorm van al die leuke verhalen en ik de foto,s zie heb ik gelijk wat beeld bij. Enorm wat een verschil met ons rijke leven. Denk als je terug komt dat je het bij ons nooit warm zal hebben.
    Begint hier nu wat op te warmen maar 45?Veel genieten groetjes. Lammy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Frederique

4 maandjes vrijwilligerswerk in africa, GHANA!!!!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 25774

Voorgaande reizen:

01 Maart 2006 - 01 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: