Deseba deseba deseba NAAAAAAA! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederique - WaarBenJij.nu Deseba deseba deseba NAAAAAAA! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Frederique - WaarBenJij.nu

Deseba deseba deseba NAAAAAAA!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frederique

05 Mei 2006 | Nederland, Amsterdam

hello!!!

sorry sorry.. lang niets van me laten horen...maar daar was ik dan weer! opeens zit ik alweer 9 weken hier .. soms vliegt de tijd.. maar soms denk ik ook wel jee ik moet nog wel een eind...

t gaat goed hier in tamale..
werd vanochtend om half vijf wakker en t plensde heerlijk heerlijk..t koelt gelijk 10 graden af want t was me toch heet de afgelopen drie dagen.. ik heb al wel een kilo zout verzameld als ik met de stoffer over mn lichaam heen ga... zo zweten...
dus de regen was erg welkom..
nou wat zal ik jullie eens gaan vertellen..
ik had volgens mij verteld dat ik een paar daagjes weg zou ..nou daar is niets van gekomen dus ben al die tijd in tamale gebleven..heb gewerkt in t weeshuis en t wordt wel steeds leuker omdat je de kindjes steeds beter leert kennen.
baby moses waar ik vorige keer over schreef wordt al een lekkere bolle baby erg schattig.. kzou m bijna meenemen. Aunty mary.. de soort van moeder over alle kindjes zei al tegen me ..moses zn moeder gaat nog spijt krijgen dat ze hem zomaar ergens achter heeft gelaten.. want dat is wat er met moses is gebeurd.. van de meeste andere kindjes is t bekend dat de moeder tijdens of kort na de bevalling is overleden en dat de vader er niet voor kan zorgen.. zijn vaak erg arm en moeten hard werken..van een vader weet ik dat ie in town werkt en de hele dag een soort van lorry karretje vol met zakken rijst of weet ik wat voor zwaars rondsjouwt heuvel op heuvel af.. heb soms erg te doen met mensen hier. het schijnt dat hij zn dochtertje af en toe wel op komt zoeken.
deze week is de school weer begonnen dus t is sochtends even druk om de grotere kids naar school te krijgen.. soms werken ze mee soms werken ze tegen haha;) sochtends worden ze allemaal eerst uitgekleed op de wctjes\(GAT IN DE GROND)8 OP EEN RIJ ) gezet en daarna schoongepoetst( alle kindjes met de zelfde doek , dus maar een flinke scheut dettol in t water!!!!), dan de grote kindjes de schooluniformpjes aan en dan in optocht naar school. maar als de groterekids naar school zijn wordt t wat rustiger en overzichtelijker. en dan nemen we de kleintjes mee naar de summerhut..zoals dat heet. 5 kindjes van ongeveer 1 jaar of anderhalf. we hebben joe..een heerlijk schatje... en abdul.. die bijt graag en dan een tweeling ndaka en ndakpe en dan nog sanatu.. t heeft even tijd gekost maar ik weet de namen.
volgende keer probeer ik foto bij te voegen.
de laatste paar dagen waren er een aantal kindjes aan de diarree en een meisje (een van de tweeling) was opgenomen in t ziekenhuis, en ze is dus gisterochtend overleden, erg verdrietig. t andere meisje van de tweeling ligt ook in t ziekenhuis en t gaat op zich wel goed, we waren gister even op bezoek en ze was zo stilltjes heel sneu ze heeft heel goed door wat er aan de hand is.
ik vond t in t ziekenhuis al heftig wat er allemaal gebeurde toen ik er werkte..dat er kindjes overleden waar we bij stonden. en nu ken je dit kindje ook nog eens goed en dat gebeurd dit. erg heftig allemaal.
vooral omdat je weet dat t naar mijn idee helemaal niet zo ver had hoeven komen. de laatste week waren ze nl aan t staken in t ziekenhuis.. endat gaat anders dan in nederland! iedereen gaat gewoon naar huis.

en we hoorden gister dus van de ghanese vrijwilliger whahab dat t goede drinkwater in t weeshuis op is ..( AL 4 DAGEN) en dat ze nu water krijgen wat minder schoon is.. en sindsdien zijn er ook meer kindjes aan de diarree. hadden we t maar eerder geweten dan hadden we met ons sponsorgeld wat kunnen regelen. hebben we gister dan ook gelijk gedaan.
kheb t verder wel erg naar mn zin in t weeshuis.er is dus een ghanese vrijwilliger whahab , spreekt ook een beetje nederlands.. erg grappig, hij zegt heel vaak ( NOUJAZEG, BELACHELIJK!!!!HIHI)en dat met zn accentje heel grappig.
ik werk dan sochtends en dan weer smiddags. smiddags hebben we ook wat meer tijd voor de kleine babys ... ze worden dan gewassen.. in een emmer ..lang leve de tummy tub.. maar t gaat hier allemaal wat ruiger hoor.. als je ziet hoe ze met de babys ..en ook de andere kindjes omgaan.. hmmm..aan een arm optillen gaat heel makkelijk. en ze geven geen kik! na de sopemmer worden de babys ingesmeerd met een soort vettige creme nou t lijkt verdacht veel op thaise -massage-! gaat erg ruig.... iets te naar mijn idee.. maar t wordt niet gewaardeerd dat je er iets van zegt want dit is de manier hoe zij t doen.. oke dan maar..
en dan gezellig even tutten voordat de grotere kids wakker worden.. slapen gewoon naast elkaar 4 op een rij op een matje in de gang.. erg grappig gezicht...
als de grotere kids dan wakker zijn gaan we nog even spelen en dan moeten ze naar de wc en worden gewassen en schone kleren aan en DAN gaan ze pas eten!!! en niet met lepel en zo gewoon met die grijpgrage vingertjes lekker smeren.. hoezo logische volgorde eerst wassen en dan eten...nou ja... we denken maar uvraagt wij draaien..zal de volgorde van werken van die ghanezen wel nooit helemaal snappen.
nou ik kan nog wel uren kletsen over t weeshuis.. maar dat doe k niet!

wat gebeurd er nog meer in mn ghanese leventje.. oh ja..
zo nu en dan is t dus LIGHTS OFF laatst had het fkink geonweerd en dan is er een kabel ofzo gebroken nou en dan is er dus geen stroom in heel tamale..en dat is niet binnen een uurtje gefixt .. dus met hoofdlamp op mn rijst naar binnen werken.. en gezellig bij kaarslicht de bucketshower!!
laatst gingen we afscheid nemen van lydia en merlijn ..2 andere vrijwilligers en moesten we isa en ik terug in t onweer.. nou isabel vond t prachtig en ik scheet alle kleuren van de regenboog.. renden we daar in een naar ons idee aardappelveld.. lekker open ..leuk met onweer.. en isabel maar zeggen.. oh oh moooi!! achteraf kon ik er wel om lachen maar op dat moment...hmmmmm

oh en laatst was er 1 kipje in mn wc.. die heb ik er zelf heldhaftig uitgejaagd.. maar vorige week 2 grotere kipjes dus ik tegen iemand ohoh 2 kippen in mn toilet...dus die jongen hup dat toilet in en greep ze er zo uit.. lekker in die stront... en nu zit t vol met maden..heeeerlijk heerlijk!! ik raak er maar niet overuitgepraat vind t iedere dag ranziger worden!

verder speel ik vieropeen rij tot ik erbij neerval .. vind mn familie erg leuk en ze zijn zeeeeeer fanatiek..!
kvind mn familie steeds leuker...leer ze beter kennen. en doe goed mn best om hun taaltje te spreken..
maaarrre weet niet altijd precies wat te zeggen..
dus noem alles dan maar op wat je als antwoord kan geven in hun taal..
liggen ze helemaal in een deuk!
erg grappig.
kheb net mn tas gepakt ..ga weer een weekendje naar mole... ben al wel geweest maar vond t erg leuk en had zin om weg te gaan ...en olifanten zo in t wild die hebben we nou eenmaal niet in nederland...!

oh en had ik al verteld dat ik een huisgenootje heb... inimini is bij me komen wonen en tot nu toe heeft ze zich nog niet laten vangen...
dus als ik thuis kom stamp ik even flink op de grond.. zodat ze lekker in een hoekje ergens gaat zitten.. heb ik tenminste geen last van dr...
wat een held he...

nou ik denk dat ik wel uitgekletst ben...
beetje saai verhaal volgens mij maar kheb niet.. meer
oh toch.. laastt fietsten willeke en ik naar huis zien we opeens zon man voorons fietsen met onder zn snel binder een megakoeiekop en twee poten van de koe en volgens willeke zat er ook nog een geit tussen maar dat weet ik niet zeker hoor..dus wij meneer inhalen ..dachten leuk fotomoment .... dus fietsfietsfiets.. .wij fototoestel pakken wachten ... kijken we om ..heeft meneer besloten om afte slaaan... nou ja zeg BELACHELIJK!!!
dus die foto houden jullie nog te goed..
te veel maffe dingen hier om op te noemen..
ik ga nog een keer een dagje alleen maar fotos schieten.

oh en volgende week gaat isabel vertrekken en ik heb besloten om een paar daagjes met haar mee te reizen om langs de volta te gaan..
later meer hierover.

hoe is t in nederland .. ik begreep dat t weer beter wordt ... eindelijk.. koninginnedag is al geweest .. gaan wij nog vieren.. er woont hier een father martin.. priester ofzo en nederlands en die organiseert altijd iets als er een feestdag is dus 8 mei vieren we nog ff koninginnedag!

okay ik stop ermee...
tot volgende keer.. hoop snel van jullie te horen... !
daaaag
xx frederique

  • 05 Mei 2006 - 13:27

    Dorien:

    Hoi zus! Wie is er nou de held? Inimini of jij? want door het stampen inimini in de hoek jagen, zodat ze er blijft, angsthaas? of jij blij dat ze er blijft, jij de angsthaas? enne, onweer doet je helemaal niks hoor!ik zie het al helemaal voor me, jij rennend door een aardappelveld! Hier is het weer heeerlijk~zonnetje erbij lekker buiten zitten. Heel veel plezier bij Dombo, doe m de groeten!
    liefs van je zusje

  • 05 Mei 2006 - 17:33

    Merlijn:

    Ooooh Frida!!! Is er echt 1 van de tweeling overleden.... Daar kan ik echt niet bij, en dan zit ik hier in Nederland met meer luxe dan ooit iemand nodig heeft.. Wou dat ik er nog was... Wie is het? Hopelijk dat de anderen SNEL beter worden! Want meer slecht nieuws moet er niet komen! xxx Merlijn

  • 05 Mei 2006 - 19:08

    Mieke:

    He Fre,
    fijn dat het goed met je gaat. Je beleeft ook veel leuke dingen daar. Alleen erg dat ze soms weer in het ziekenhuis komen en daar overlijden... Leuk dat je weer olifantjes gaat kijken en lekker even meereisen met isabel. Het weer is hier mooi, rustige 30 april gehad. Gaat verder wel goed hier. Gaat snel voor jou en ons, voor we het weten ben je weer terug! Veel goeds en kus van de buninkjes

  • 05 Mei 2006 - 19:09

    Dorien:

    en dan nog wat, waarom zit je nu weer in Kyrgizie? Vorige keer zat je in Japan, je moet toch echt eens wat doen aan de plaats bovenaan het stukje, is voor mensen zoals oma erg verwarrend. Niet dat die zelf zo snel is achter het internet, maar het gaat om de gedachte

  • 06 Mei 2006 - 12:50

    Alwine(moeder Van Merlijn):

    Hoi Frederique, wat geweldig om je verhalen te lezen, het is allemaal zo herkenbaar(ondanks mijn korte tijd in ghana)We waren wel heel verdrietig om te horen dat 1 van de tweeling is overleden, verschrikkelijk!!
    Dapper van je hoor dat je weet te overleven en je weet aan te passen in die soms zo moelijke omstandigheden!!he el veel groetjes aan de andere vrijwilligers en take care!!

  • 07 Mei 2006 - 16:58

    Rob De Vries:

    frè ik vind het leuk om te lezen dat het goed met je gaat.Je hebt best wel spannende verhalen. Doe al die kleine kindjes maar een aai over hun bol van mij, en ik hoop dat ze ooit nog eens een betere toekomst krijgen. Liefs van Rob een dikke kus. O ja, het gaat met mij ook een stuk beter. doeiiiiiiiiiiiiii.

  • 07 Mei 2006 - 17:09

    Jenny:

    Zo Frè hier ben ik weer het heeft even geduurd maar er was ook iedere keer wat. Leuke verhalen heb jij, maar toch, best wel triest.Maar ik denk dat je veel moet afsluiten om zelf te overleven. Laat de muis lekkerleven, hij is vast niet modder vet, er valt niet zoveel te halen daar. Hier verder alles o.k Groetjes Jenny

  • 07 Mei 2006 - 18:11

    Edith:

    He Frederique,

    Wat ontzettend leuk om je weblog te lezen. Vandaag was de family bij mij op bezoek en gaf mijn moeder je weblog. Helemaal fantastisch wat jij allemaal meemaakt al is het ook wel heel erg heftig als ik het allemaal zo lees. Even wat anders dan drie maanden freewheelen zoals ik in Zuid Oost Azie heb gedaan. Nog bedankt voor je berichtje op mijn weblog trouwens! Heel erg leuk. Ik zit inmiddels weer in Nederland en ik kan je zeggen: dat is echt effe wennen zeg. Om weer mee te draaien in de Nederlandse molen. Maar goed, ben met een nieuwe baan begonnen dus dat helpt wel heel erg. En de plannen voor de volgende lange reis (duurt nog wel even) zijn al in de maak. Net als jij zit dat reisvirus echt in mij.

    Heel veel succes met de muizen daar. Ach, zolang je maar geen enorme kolonie kakkerlakken in je bed hebt valt het nog wel mee toch? ;-)
    En die stroomuitval... tja, ik heb ook heel veel aan mijn hoofdlampje gehad in Birma. Went vanzelf!

    Blijf je zeker volgen!

    Liefs
    Edith

  • 09 Mei 2006 - 17:20

    Nynke:

    He Frederique,
    Leuk om weer wat van je te lezen. We hebben hier ook eindelijk zomers weer.
    Jij bent vast al veel bruiner...
    doei, veel liefs Nynke

  • 10 Mei 2006 - 13:36

    Rieneke:

    Ben je weg uit het ziekenhuis en daar zit je dan weer. Maar dit keer is het nog dichterbij. Ik kan me zo voorstellen dat het af en toe slikken en is en nog maar een keer slikken.
    Wij zijn onze reis aan het afsluiten en kamperen momenteel bij Barcelona in de buurt. Heel wat anders dan Azie. We genieten van alle schone toiletten hier en ik ben er dan ook bijna niet van af te slaan haha!
    Jij nog veel plezier en sterkte.
    Liefs, Rieneke

  • 10 Mei 2006 - 14:31

    Kevin En Mariëlle:

    Hoi zusje, zo te lezen heb je het best naar je zin, op de wat mindere puntjes na natuurlijk, dat soort dingen zijn natuurlijk nooit leuk om mee te maken, maar geniet in ieder geval maar van alle mooie dingen die je nog gaat meemaken. Liefs en een dikke kus van ons!

  • 11 Mei 2006 - 08:20

    Wike:

    hey hallo!!
    Joh wat een verhaal! Met leuke dingen maar ook met minder leuke dingen. Zo te lezen voel je je wel op je plekje in het weeshuis.
    Veel plezier nog ff!!

    Groetjes!

  • 15 Mei 2006 - 12:41

    Irene:

    hoi,
    Nou, wat een verhalen. Wat zielig dat er een van de tweeling is overleden. Je zou er kwaad van worden omdat het waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden als er beter drinkwater was en ze niet waren gaan staken.
    Het is vandaag minder zonnig, nog wel lekkere temperatuur hoor ongeveer 20 graden. Gezellig dat je een kamergenootje hebt! Ik zou ook niet zo´n held zijn.
    Hoop gauw weer wat van je te horen.
    groetjes

  • 17 Mei 2006 - 11:08

    Koene:

    heey doosje...
    thnx voor de leuke brieven!! Was een leuke verassing bij thuiskomst. Hoe was je weekendje Mole? Wel weer lekker he weekendje tussenuit?
    Nou de brieven naar jullie zijn al onderweg, dus laat Inusah over 10 dagen naar de brievenbus lopen;)(inusah kennende liep hij dezelfde dag dat hij het had gepost al naar de bus haha)
    Spreek je snel, en heel veel plezier nog!!!!
    dikke kus

    Koene

  • 19 Mei 2006 - 09:59

    Esther Van Essen:

    Hoi Frederiekje,
    Eindelijk weer een berichtje van mij. Heb net alle verhalen door zitten lezen. Durf je wel een kippetje wegjagen! Volgens mij ben jij net zo'n held op sokken als ik.Lekker hoor die maden op je wc, echt iets voor mij. Ik hoop dat je nog een leuke tijd hebt en veel meemaakt. Gelukkig gaat het weer beter met je.
    Esther

  • 20 Mei 2006 - 12:18

    Lydia:

    Haaa Frederique!!
    Kon in het begin je site niet vinden maar uiteindelijk gelukt!! Wat een heftige verhalen over het weeshuis, zo moeilijk voor te stellen. Ik vind het nu al weer zo moeilijk voor te stellen hoe warm het daar ook weer was en hoe arm.
    Inmiddels ben ik een collega van je zus, hoefde alleen maar ja te zeggen bij Waterrijk, meer niet, heel fijn. Als je de tijd hebt met reizen: Ellis hideout in butre (blz 191 bradt) is echt een paradijs uit de boekjes. (of had ik dat al gezegd?)
    Nog ff volhouden, als je thuiskomt mag je meteen mee op (vr)eetweekend met ons allemaal!!
    Liefs Lydia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Frederique

4 maandjes vrijwilligerswerk in africa, GHANA!!!!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 25773

Voorgaande reizen:

01 Maart 2006 - 01 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: