t einde is in zicht!! - Reisverslag uit Majuro, Marshall eilanden van Frederique - WaarBenJij.nu t einde is in zicht!! - Reisverslag uit Majuro, Marshall eilanden van Frederique - WaarBenJij.nu

t einde is in zicht!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frederique

16 Juni 2006 | Marshall eilanden, Majuro

Hallo allemaal!

bah kumasi is helemaal niet leuk!!!!!
tja dat klinkt niet echt positief maar sanne en ik missen tamale gewoon, vandaar!
eergisterochtend zijn we vertrokken om een uur of halfzeven ...uitgezwaaid door alle mensen waar we t zo leuk mee hadden. En t regende ook nog eens pijpestelen op t moment dat de bus wegreed.. .des te meer reden om een beetje treurig te zijn.
maar voor ik over mn reis ga vertellen eerst nog maar even een update van mn laatste 3 weken tamale!
toen ik terug kwam van mn reisje volta .... lag de vloer op de afwerking na...maar na een paar dagen was t helemaal super!t ziet er geweldig uit en ze zijn er erg blij mee..zo kunnen ze er weer jaren tegen....hopelijk gooien de kindjes niet al te hard met al t speelgoed want dat kunnen ze enorm goed en dan ligt die vloer ook zo weer aan diggelen!haha
verder dus best veel tijd in t weeshuis doorgebracht ..vind t zo leuk en je ziet de kindjes groeien... en t einddoel is bereikt..kindje abdul looooopt! erg gaaf om te zien.. want hij was weleen beetje t wiebeltje van t hele stel.. met een net iets te groot hoofd en dun lichaampje... lag tie iedere keer heel snel ondersteboven.. gehavend en al..maar hij loopt en hij geeft niet op ..erg schattig..
afgelopen zaterdag hebben willeke en ik samen een afscheidsfeestje gehouden in t weeshuis met koekjes snoepjes drinken en fruit....
we kwamen wat later want moesten nog eveninslaan..
bleek dat alle kindjes de mooiste kleertjes aan hadden voor t feestje ...oh erg leuk!
maar de halve buurt was ook uitgelopen want als je zegt dat er een feestje gegeven wordt dan gaat de tamtam snel hooor...
de muziek stond aan en iedereen ging dansen...erg schattig..
en de grijpgrage handjes grepen ons om de oren ...stel je voor dat je niets krijgt...!
t feestje was erg leuk en doodvermoeiend voor de kids....dansen met een slapend kindje op je arm is ook erg leuk hoor!
na t feestje smiddags met de kinderen van mn gastgezin naar t zwembad geweest....is ook weer een feestje op zich...ware t niet dat mn gastbroertje opeens zei ja.. nu moeten we echt gaan... nog geen anderhalf uur in t zwembad... kzeg waarom dan nu al moet je thuis nog wat doen ....
nou ja hij had t gebed van 1 uur ook al gemist en je kan er toch niet nog een missen....grappig hoor... die moslims...
Later in de week met Hinke en Nazib naar savelugu geweest en de school voor dove en slechthorende kinderen bezocht...erg raar hoor..
normaal gesproken als je maar iets in de buurt van een school bent hoor je geschreeuw... seleminga seleminga... maar nu was t muisstil... heel bijzonder....
hebben de school bekeken en de slaapzalen en met de kinderen via pen en papier gepraat. afgelopen maandag zijn we nog weer teruggegaan om wat spullen te brengen... oa pennen balonnen papier ballen etc...
wat een gekkenhuis zeg... iedereen wil meer en meer.......voor broertjes en zusjes... we werdenbijna onder de voet gelopen en de kids onderling bijna als dominostenen omver...

wat nog meer....
oh ja..ik ben als klap op de vuurpijl ..je gelooft t niet.. nog een keer verhuisd naar een nieuw gastgezin.. en niet omdat ik t daar niet leuk had... maar werd er bijna gewoon toe verzocht... . onze moeder overste habiba had drie nieuwe vrijwilligers in t land en die wilden per se met elkaar in een gastgezin ..en mijn huisje was eigenlijk te groot voor mij alleen ( en deze drie meisjes hadden al geboekt!!! duh ..ik niet dus) dus moest ik er maar uit en dat voor nog maar een dikke week! nou ja zeg.
ze had al bedacht waar ik heen moest.. maar daar ging ik niet mee accoord.. wilde graag in de zelfde buurt blijven..dus maar bij hinke ingetrokken.
nou ja ik kan in ieder geval zeggen dat ik tamale voor 200procent ervaren heb...
en had t bij sharifa ( nieuwe gastmama) best leuk hoor...vond t erg jammer om weg te gaan...maar ja aan alle leuke dingenkomt idd een eind!
wat nog meer..
kben nog naar gusheigu geweest om het project van mn papa te bezoeken... waar hij 4 of 5 jaar geleden is geweest...
maar t project was onvindbaar. helaas helaas
dus de dag maar doorgebracht in gusheigu..
de rit erheen was alweer super... enorm genoten van t openluchtmuseum en iedere keer lijkt alles anders....
de markt bezocht..(moeder sharifa stond ook daar op de markt met haar paar spulletjes die ze verkoopt) de koeiemarkt bezocht.. bijna op de horens genomen van een dolle stier... gezellig... mn hart zat wederom weer eens in mn strot!

afgelopen zondag naar een bruiloft geweest. In afrikaanse dress.
tis gebruikelijk dat iedereen t zelfde stofje gebruikt dus liepen er daar heel veel ghaneze dames en een salaminga in dezelfde jurk ... erg leuk. maaar ik moest wel vanaf huis naar die bruiloft door town.. en ik hou nog al van alle ogen op me gericht he..dus dat scheelt!
nou ja gelukkig vond iedereen me erg beautiful! pffff.
er werd veel gedanst en getrommeld! een ervaring op zich ...erg gaaf om meegemaakt te hebben!
verder nog een paar keer met nazib meegeweest naar zuslief... om echt ghanees te gaan eten.. deze held durft eindelijk ook wat...
dus fufu gepound... gekookte yam ( soort aardappelachtig iets) en dit dan fijnstampen in zo'n grote pot zwaar werkje... kheb t voor de show ook ff gedaan.
maar t smaakte heerlijk.. samen met de lightsoup met jaja vlees..ik durf t aan zolang t maar geen cowstomach of weet ik wat geks is,.....

nou tis alweer een heel verhaal...
kkan nog uren door zoals jullie weten maaar ik brei er een eind aan...
eergister afscheid genomen van tamale .. moet moeite... had de dag veel te vol gepland...moest hier en daar en overal heen... afscheid nemen is nooit leuk ...
maar nu proberen we te genieten van t reizen..
kumasi hebben we wel gezien...gaan zo met de bus vertrekken naar cape coast... eindelijk de zee zien.... hoop dat we t daar meer naar ons zin hebben... en zonder regen..want dat hebben we de laatste 2 dagen genoeg gehad!
welkom in t regenseizoen!
tot snel
liefs fre

  • 16 Juni 2006 - 16:13

    Dorien:

    Nou zus, heel veel plezier nog de laatste weken en geniet er van! tot in juli!
    liefs van je zusje

  • 16 Juni 2006 - 16:16

    Merlijn:

    Hee Frida!
    Superrrr leuk om je verhalen te lezen! Zo ben ik toch nog een beetje in Ghana! Wat gode van jullie van de nieuwe vloer, zeg! Was ook wel nodig... En wat een goed nieuws van Abdul! Was al haast bang dat het hem niet zou gaan lukken. Hier is alles ok, iedereen in de ban van het WK uiteraard. Jij nog super veel plezier de laatste dagen, geniet ervan hoor! Als je thuis bent besef je dat je NOG meer had moeten genieten... xxxx Merlijn

  • 16 Juni 2006 - 21:30

    Thuisfront:

    we voelen met je mee,afscheid doet altijd zeer.jammer dat je niks kon vinden in gusheigu,waren zeer benieuwd,ik had het goede adres moeten geven.Wij gaan straks op vakantie en daar na ben jij weer terug en kun je ons eindelijk de fotos laten zien met tekst en uitleg.Liefs vanons allen.Laat nog even weten hoe laat je op schiphol aankomt.

  • 17 Juni 2006 - 07:17

    André, Sandra & Niels:

    Nog veel plezier de komende tijd! Geniet ervan!!
    Liefs

  • 17 Juni 2006 - 08:39

    Rieneke:

    Dat het er al op zit zeg. Hetzelfde geldt voor als je weer terug bent, helaas: ik heb het idee dat onze reis al erg lang geleden is terwijl we nog maar 4 weken in Nederland zijn. Maar: gelukkig hebben we de foto's nog! Nog veel reisplezier en tot snel.
    Liefs, ook van Alvin

  • 17 Juni 2006 - 18:30

    Wike:

    Hey collega!!!
    Ik ben zo blij dat je het super naar je zin hebt gehad!!!
    Doet met echt goed, je hebt nog wel wat tegenslagen gehad, maar dat zelfs alles mist is toch een heel goed teken!!

    Ik vind het erg leuk om je binnenkort weer te zien. Ik ben zo benieuwd naar foto's enz enz!!

    Liefs wike

  • 18 Juni 2006 - 14:42

    Irene:

    Hoi,
    Wat gaat het toch snel en helemaal voor jou. Nu duurt het niet lang meer en dan zit je weer in ons koude en natte kikkerlandje. Dit is vandaag niet zo. Het is lekker warm ongeveer 28 graden en droog!
    Is weer wat anders dat het bij jouw regent en hier warm is.
    Nou frederique ik wens je nog veel plezier en blijf volop genieten.
    groetjes

  • 19 Juni 2006 - 16:16

    Mieke:

    Leuk om weer wat van je te lezen,mn computer heeft rare kuren,maar ik heb je gelukkig via de sms gesproken! Valt ook niet mee om dingen achter te laten waar je het fijn hebt gehad..Nog ruim 1 1/2 week en dan kom je weer lekker thuis, lekker bijkletsen en ik wil graag je foto's zien en het belangrijkste is natuurlijk om jou weer te zien en je verhalen te horen.Wordt heel gezellig, nou meid, nog veel plezier,goede reis terug en tot gauw!! Kus van raymond,mieke,vera en julia

  • 19 Juni 2006 - 16:49

    Lydia:

    Hee Fredaa
    Zo maf, dat je daar nog steeds zit. Ik ben alweer zo vreselijk teruggewend. Als je thuiskomt, kom je dan een keertje langs??
    Ik hoop dat je de laatste weken nog mooie plekjes gaat zien aan de kust. (En als je de kans krijgt: Ellis Hideout!!!)
    Hier is het inmiddels een beetje Ghanatemperatuur, nog net niet de hele dag zweten, maar wel heel lekker strandweer en s'avondsbuitenzitweer!!
    Inmiddels ben ik begonnen om project Hand in Hand een Handje te helpen. Erg tof.
    Veel plezier nog daar!! Mss tot gauw. Lydia

  • 20 Juni 2006 - 10:10

    Petra B.:

    lieve fre,
    nog ruim een week en dan ben je er weer!!!
    wauw wat zul je veel te vertellen hebben.
    geniet nog even van ghana en tot snel, liefs peet

  • 20 Juni 2006 - 19:43

    Nynke:

    Hee Frederique,
    Nog veel plezier de laatste dagen daar, ben erg benieuwd naar je foto's. Alvast een goede reis terug he. Liefs, Nynke

  • 22 Juni 2006 - 01:05

    Monique:

    Hey fre,
    Wat gaat de tijd snel zeg!
    nog eventjes en dan ben je er al weer! Ben erg benieuwd naar je verhalen en natuurlijk je foto`s!
    Geniet er nog maar even lekker van.

    Groeten monique D.

  • 23 Juni 2006 - 18:53

    Zuster Clivia:

    Ha Ursela,
    De deur staat open , de wijn is koud!!!

  • 25 Juni 2006 - 10:56

    Jenny:

    Hoi Frè
    Het zit er weer bijna op, en ook dit moet je weer afsluiten.We wensen jou een goede terugreis en tot gauw. Liefs Jenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marshall eilanden, Majuro

Frederique

4 maandjes vrijwilligerswerk in africa, GHANA!!!!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1049
Totaal aantal bezoekers 25740

Voorgaande reizen:

01 Maart 2006 - 01 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: